#APPgepast!
Door Mathieu Verschraege

In de interactieve lezing #APPgepast! gaan we in dialoog met leerlingen van het lager onderwijs over hun digitale gewoontes, het socialemediagebruik op jonge leeftijd en de invloed van algoritmes op wat ze te zien krijgen. Daarnaast staan we stil bij online interacties die kunnen leiden tot cyberpesten, het zonder toestemming verspreiden van foto's en grensoverschrijdend gedrag van anderen op socialemediaplatformen en in spelletjes (online scams en ongewenste interacties).
We geven de leerlingen handvatten mee om met een volwassene te praten over hun online uitdagingen en problemen.
We sluiten af met tips om het online leven veiliger te maken.
Minimumdoelen
- Mens en maatschappij
1.2 De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn.
1.6 De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn.
- ICT
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
- Sociale vaardigheden
1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen.
1.3 De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders.
1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen.
1.7 De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn.
3. De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.
Leermateriaal
Na deze sessie kunnen leerlingen hun mediawijze vaardigheden verder aanscherpen met o.a.:
Mathieu Verschraege is afgestudeerd als regent wiskunde, informatica en technologische opvoeding en was 10 jaar actief in secundair, hoger en volwassenenonderwijs als leerkracht en ICT-coördinator/coördinator digitaal leren. Daarnaast werkte hij van 2013 tot 2022 bij de politie, de laatste vier jaar als cybercrime- en zedenrechercheur en lid van de Local Computer Crime Unit. De ervaring als vader van twee tieners, leerkracht en rechercheur wendt hij sinds 2022 aan om in heel Vlaanderen jongeren, leerkrachten, ouders en de brede maatschappij te behoeden voor slachtoffer- en al dan niet bewust daderschap.
Doelgroep(en):
Duur:
100 minutenPrijs:
€ 6.00 / leerlingReservatie maken
Kies één van de onderstaande data
Datum | Uur | Locatie | Vrije plaatsen | Reserveer |
---|---|---|---|---|
ma. 12-01-2026 | 09:00 - 10:40 | CC ´t Vondel - Concertzaal | 80 | Reserveren kan vanaf di. 10-06-2025 16:30 |
ma. 12-01-2026 | 11:00 - 12:40 | CC ´t Vondel - Concertzaal | 80 | Reserveren kan vanaf di. 10-06-2025 16:30 |
ma. 12-01-2026 | 13:00 - 14:40 | CC ´t Vondel - Concertzaal | 80 | Reserveren kan vanaf di. 10-06-2025 16:30 |
Wachtlijst Is alles al volzet? Of niet genoeg plaats voor al jouw leerlingen? Gebruik dan de wachtlijst om je interesse te tonen! | Reserveren kan vanaf di. 10-06-2025 16:30 |