Voor de show
Door Cultuurconnect
rondleiding Interactief en digitaal spel met virtuele rondleiding doorheen Cultuurcentrum 't Vondel
Tijdens een virtuele wandeling door Cultuurcentrum 't Vondel voeren de leerlingen opdrachten uit rond theatercodes en de specifieke voorstelling die ze gaan bekijken. Het spel is aanpasbaar naargelang de voorstelling en is modulair in soorten opdrachten. Voor De Show open je via een weblink op de laptop en projecteer je op het digibord in de klas of via een projector.
De leerkracht als coach van het spel
Theo is een animatiefiguurtje, een spookje en hij legt het spel uit. Het spookje heet de klas welkom en leidt jullie doorheen alle instructies. Zo heb je als leerkracht weinig voorbereidingstijd nodig om met het spel aan de slag te gaan. Je begeleidt de leerlingen bij het uitvoeren van de opdrachten. Je kiest zelf hoeveel tijd je hiervoor reserveert. Het kan van 15 min tot een lesuur.
Creatieve en educatieve spelopdrachten
Het spel nodigt de leerlingen regelmatig uit om een creatieve opdracht te doen in de klas: tekenen, schrijven, bewegen, uitbeelden. Er zijn 4 modules met spelopdrachten:
-
- Etiquette: hoe gedraag je je als publiek
- Inspiratie: hoe krijg je inspiratie en waar haalde de maker zijn inspiratie
- Verbeelding: hoe krijgt verbeelding vorm in een voorstelling (vormelementen, theatervormen)
- Thema: wat verstaan we onder een thema, en wat is het thema van deze voorstelling en wat betekent het voor jouw leefwereld
Elke module heeft een variant per graad. Zo is de spelopdracht telkens aangepast aan de leeftijd. In totaal zijn er 12 spelopdrachten beschikbaar in de applicatie. Een spelopdracht bestaat steeds uit een generieke spelopdracht, die hetzelfde blijft voor alle voorstellingen en variabele informatie over een specifieke voorstelling (foto, tekst, video).
Bij podiumactiviteiten waar je het logo in de rechterkolom ziet, kan je aan de slag met Voor De Show. Dit geldt voor de meeste voorstellingen voor het lager onderwijs.