Stokkenman Ton - Neeltje zoekt een vriend
Door Villa Katz
klasvoorstelling klasvoorstelling: mini voorstelling in de vertrouwde schoolomgeving mét workshop
Met de kleinste kleuters naar theater gaan is een hele onderneming. Er komen heel wat nieuwe indrukken op hen af. Met deze mini voorstelling én een verwerkingsmoment achteraf bereiden we hen nu graag voor in het nemen van die volgende grote stap.
Stokkenman Ton
Neeltje zoekt een vriend
Neeltje is alleen. Ze woont in een doos met spullen. Ze heeft veel spullen. Dat wel. Maar er is niemand om mee te spelen. Dat maakt haar verdrietig, boos en zelfs woest! En net als je denkt: ‘Oh dat gaat niet goed’, komt ze zelf met een geweldig plan.
Katelijne neemt de peuters en kleuters mee in een fictieve wereld van een meisje dat in een doos woont. Ze ervaren haar verdriet om het ‘alleen zijn’ dat in drie fases wordt opgedeeld en als maar groter en moeilijker wordt. Het lijkt erop dat het niet goed zal aflopen maar net op het moeilijkste moment krijgt Neeltje een geniaal idee.
Ze maakt voor zichzelf een vriend ‘Stokkenman’ van eenvoudige spullen (borstelstelen, een paar grote schoenen, een veel te grote jas, een kapstok…). Ze danst zelfs door de kamer met Stokkenman.
De kinderen zien hoe je er zelf voor kan zorgen dat je krijgt wat je nodig hebt om je blij te voelen. Ze maken het hele proces van ‘alleen-zijn’ naar de oplossing voor het ‘alleen-zijn’ mee. De kinderen leren een liedje. Katelijne bedacht een melodie bij het gedicht van Godfried Bomans (eigenlijk van Michel Vander Plas) ‘Spleen’:
Ik zit me hier voor het vensterglas
onnoemelijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was
dan kon ik samen spelen.
-
- Werkwijze bij voorstelling:
Aan de hand van kamishibai-prenten komt het verhaal tot leven. Maar ook ‘Stokkenman’ ontstaat voor de ogen van het publiek met materiaal dat ‘toevallig’ gevonden wordt in de klas: twee borstels, een kapstok en een plank op wieltjes. De kinderen helpen mee met het halen en vasthouden van de spullen wanneer Katelijne ze in elkaar zet.
-
- Verwerking:
Na afloop van het verhaal knutselen we samen een eigen ‘Stokkenman’ met maïsstaafjes. We zetten deze ‘Stokkenmannetjes’ aan elkaar en maken een lange ketting.
Als de stokkenmannenketting klaar is, staan we in een kring en zingen we het gedicht ‘Spleen’.
duurtijd: 20' vertellen en 40' verwerking
voorzie een rustige ruimte op school
Katelijne heeft nodig om te spelen:
- plaats voor een kartonnen doos van 70x50x40 cm
- plaats voor een lage tafel om kamishibai op te zetten
- 15’ opbouw
- 30’ afbouw
- voor het knutselmoment graag hulp van de klasleerkracht
- max 25 lln per klasvoorstelling
- minimale garantie van 130 euro per klasvoorstelling (minstens 22 leerlingen per klasvoorstelling)
DATUMKEUZE
- Geef bij reservatie twee voorkeurdata door. Kies uit deze lijst: di 12 nov, vr 15 nov, ma 18 nov, do 21 nov
Maak je kleuters vertrouwd met theater. Bouw deze ervaring stap voor stap op. Kies eerst voor een voorstelling in de klas met Stokkenman Ton en kom dan naar CC 't Vondel. 2 ogen, 2 oren van Rémi Decker kan als vervolg op deze mini voorstelling.
Katelijne Billet
Doelgroep(en):
Duur:
60 minutenPrijs:
€ 6.00 / leerlingReservatie maken
Kies één van de onderstaande data
Datum | Uur | Locatie | Vrije plaatsen | Reserveer |
---|---|---|---|---|
Te kiezen uit lijst Geef bij je reservatie op welke datum/data je voorkeur geniet | Reservaties zijn al afgesloten | |||
di. 12-11-2024 | 09:20 - 10:20 | Op school | volzet | |
di. 12-11-2024 | 10:35 - 11:35 | Op school | volzet | |
di. 12-11-2024 | 13:00 - 14:00 | Op school | volzet | |
ma. 18-11-2024 | 09:15 - 10:15 | Op school | volzet | |
ma. 18-11-2024 | 10:40 - 11:40 | Op school | volzet | |
ma. 18-11-2024 | 13:00 - 14:00 | Op school | volzet | |
do. 21-11-2024 | 09:15 - 10:15 | Op school | volzet | |
do. 21-11-2024 | 10:45 - 11:45 | Op school | volzet | |
do. 21-11-2024 | 13:40 - 14:40 | Op school | volzet |